Lees hier mijn nieuwsbrieven en artikelen met waardevolle tips en adviezen.      


Hoe richten we de beste werkplek in? - zaterdag 19 november 2016

Wat hebben we nodig en waar zetten we het neer?
Het hebben van plezier in het werk is voor velen van ons de reden om iedere dag weer aan het werk te gaan.
De omstandigheden waarin we ons werk uitvoeren bepalen voor een groot gedeelte het plezier en onze productiviteit. Onze productiviteit wordt mede bepaalt door de inrichting van een goede werkplek. Het mes snijdt dan aan twee kanten, de werknemer levert een hoge productiviteit en dat ziet de werkgever terug in de financiële resultaten. De centrale vraag om dit te bereiken is natuurlijk: "Hoe richten we de beste werkplek in?”
 
Om deze vraag te beantwoorden moeten we altijd kritisch kijken naar het proces en de werkplekken. Bij de indeling van de werkplekken zijn vier punten van groot belang. Deze punten zijn te omschrijven als: de functionaliteit van de ruimte, de routing in de ruimte, de ergonomische omstandigheden en de vastlegging en standaardisatie van de processen.       Afbeelding invoegen
1) Wat doen we waar?
Het eerste punt waar aandacht aan moeten worden besteed is een goede indeling van de ruimte. Iedere plaats in de ruimte heeft een eigen functie. Deze functies zijn onder te verdelen in opslag, transport en verwerking. Voor een goed, veilig en productief bedrijfsproces is het van belang om deze drie functionaliteiten gescheiden te houden. Deze scheidingen worden vaak in grotere ruimtes aangegeven door belijningen op de vloer, maar dit is niet altijd noodzakelijk. Opslaglocaties zijn vaak door de vereiste opslagcondities geen goede werkplek. Het is er te koud, te warm, te donker, etc. De transportlocaties/banen dienen vrij te zijn van obstakels om een veilig en vlot intern transport te realiseren. Voor de plaatsen van verwerking speelt vooral de indeling ergonomische omstandigheden een grote rol.
 
2) Wat is de route?
Het tweede punt is de routing in je bedrijfsruimte. Veel grond-, hulp- en eindproducten worden door het bedrijf verplaatst. Een goede routing bevorderd de veiligheid, effectiviteit en uiteindelijke ook de efficiency van het totale proces. De dagelijks gebruikte routing kan worden weergegeven in een zogeheten "spaghetti-diagram”. Hierin wordt visueel gemaakt hoe letterlijk de diverse transportlijnen lopen.
De totale ruimte in veel bedrijfsgebouwen bestaan vaak uit meerder opslag- en verwerkingslocaties. Deze worden onderling verbonden door de transportlijnen. Zouden we iedere transportlijn uittekenen op de plattegrond, dan krijgen we al na een dag een wirwar van verplaatsingen.
  Dit spaghetti-diagram geeft je een goed visueel inzicht in de afstanden die worden afgelegd, de kruisingen van transporten en de daaraan verbonden risico’s voor de veiligheid.
      
   Afbeelding invoegen      Het "spaghetti-diagram"
Om de effectiviteit van de gebruikte indeling te beoordelen is het belangrijk dat u de volgende vier stappen volgt. Deze stappen zijn als volgt:
  1. Bepaal de onderlinge relaties tussen de werkplekken.
  2. Bepaal de frequentie van de verplaatsingen van goederen tussen de werkplekken.
  3. Bepaal de afstanden die tussen de werkplekken moeten worden afgelegd
  4. Beschrijf de wijze van transport en het gebruikte transportmiddel voor de goederenverplaatsing tussen de werkplekken. Deze 4 stappen zijn eenvoudig in een goed en duidelijke overzicht te verwerken. Door dit goede overzicht krijgt u inzicht in het totale interne transportstromen met uiteindelijk ook de bijbehorende kosten.
 
3) Til er niet te zwaar aan.
Het derde punt wat bepalend is voor een goede werkplek is de ergonomie. Het mag duidelijk zijn dat een werkplek waar alle benodigde handelingen zonder zware lichamelijke arbeid kan worden verricht (rekken, strekken, bukken en tillen, etc) minder vermoeiend is en zo een hogere prestatie tot gevolg zal hebben.
 
4) Alles bij de hand maar niet voor je voeten.
Het vierde en laatste punt betreft het zorgen voor een blijvend juiste en schone inrichting van de werkplek.
Om deze inrichting te bereiken kan gebruik worden gemaakt van de methode 5S.
Deze methode houdt het volgende in:
  • S1 Scheiden. Alleen de materialen (en gereedschappen) die dagelijks gebruikt worden zijn onder handbereid. Materialen die niet vaak gebruiken worden, worden elders opgeborgen.
  • S2 Schikken. De dagelijks gebruikte materialen worden zodanig op de werkplek opgeborgen dat ze snel en zonder zoeken kunnen worden gepakt. Je zou ze bij wijze van spreken geblinddoekt moeten kunnen vinden.
  • S3 Schoonmaken. Door de werkplek ook schoon te houden kan er snel en overzichtelijk worden gewerkt.S
  • S4 Standaardiseren. De gemaakte afspraken worden schriftelijk vastgelegd, zodat er een voor iedereen duidelijke standaard werksituatie wordt gecreëerd.
  • S5 Stimuleren. Om de gemaakte afspraken vast te houden is discipline, controle en handhaving een belangrijk onderdeel.
 
Concluderend.
Uit deze vier beschreven hoofdonderwerpen kunt u opmaken dat het zeker zinvol is stil te staan bij de onderlinge samenhang en de indeling van de werkplekken. Als dit voor elkaar is kan er veilig, plezierig en productief worden gewerkt.
 
Kortom: "Een goed ingerichte werkplek zorgt voor een veilige, plezierige en productieve werkomgeving.
 
Vond u dit artikel interessant en kunnen uw relaties en connecties er ook hun voordeel mee doen? Deel dan dit artikel in uw netwerk!     

FacebookTwitterLinkedInEmailPrintFriendly


Terug naar de vorige pagina >