Lees hier mijn nieuwsbrieven en artikelen met waardevolle tips en adviezen.      


De impact van logistieke processen op uw bedrijfsvoering - woensdag 7 december 2016

Iedereen doet het.
We beseffen het misschien niet altijd, maar in het dagelijks leven komen we vaker met logistiek in aanraking dan dat we het door hebben. Zowel zakelijk als privé komen we ermee in aanraking of maak je er deel van uit. Zelf iets eenvoudigs als boodschappen doen is in wezen een logistieke activiteit. We doorlopen immer dezelfde logistieke processen als in een zakelijke omgeving, maar in het bedrijfsleven gebeurd het uiteraard op veel grotere schaal.
 
De 4 logistieke hoofdactiviteiten.
Zoals ik net al even aangaf hebben we in de logistiek te maken met 4 hoofdactiviteiten.
Deze activiteiten zijn eenvoudig te omschrijven als:
  1. Vervoer
  2. Opslag
  3. Productie
  4. Organisatie en aansturing
 Iedere activiteit heeft z’n eigen doelstelling. Het vervoer, opslag is voor iedereen wel duidelijk. Maar ook de productie of verwerking van goederen is een belangrijke logistieke activiteit. De laatste genoemde activiteit van organisatie en aansturing zien we zeker niet altijd als een onderdeel van de logistiek, maar toch speelt het een belangrijke rol voor de eerste drie activiteiten. Zonder organisatie en aansturing vindt er immers geen vervoer, opslag of productie plaats.
  Afbeelding invoegen
 
Wat is de onderlinge samenhang tussen deze activiteiten?
De eerste drie activiteiten vinden voor iedereen zichtbaar plaats en kunnen we beschouwen als direct fysieke activiteiten. De vierde activiteit van organisatie en aansturing is minder zichtbaar, er vinden immers geen fysiek zichtbare activiteiten plaats. Ondanks dat het niet zichtbaar is, is het wel zo dat fysieke activiteiten pas ontstaat na een actie vanuit de besturing. Het is te goed te begrijpen dat een product nooit spontaan van de ene fysieke activiteit in de andere komt. Hier is immers altijd een aansturing voor nodig, oftewel er moet een opdracht voor worden gegeven. De aansturing op dit vlak vindt vaak plaats vanuit de afdeling planning. Vooral de kwaliteit van de aansturing is bepalend voor een goed logistiek proces. Bij een onvoldoende of foutieve aansturing zal er snel binnen het bedrijf een chaos zal ontstaan met veel kosten en tijd verslindende correcties tot gevolg.
 
De centrale rol
De logistieke processen hebben een centrale rol in ieder bedrijf. Ondanks dat de kosten van de logistieke activiteiten in vergelijking met de totale bedrijfskosten niet altijd hoog zijn, zijn ze niet minder belangrijk. De organisatie en uitvoering van de logistieke activiteiten hebben een belangrijke invloed op de onderlinge samenhang tussen de afdeling logistiek en de andere afdelingen binnen het bedrijf.
Een goede samenwerking tussen de afdelingen is dan ook vanzelfsprekend en essentieel voor de totale kwaliteit en service. Dit is van belang voor zowel de interne- als de externe klanten.
 
De afdelingen waar de logistiek in veel bedrijven direct mee te maken heeft zijn:
  • Inkoop. Wat hebben we nodig voor de productie?
  • Verkoop. Welke producten moeten op welk tijdstip klaar zijn voor aflevering?
  • Marketing. Welke producten kunnen we produceren en voor welke markt?
  • Financiën. Welke geldstromen zijn gemoeid met de logistieke processen?
  • ICT. In welke mate van automatisering worden de processen aangestuurd en uitgevoerd?
  • HRM. Aan welke kwalificaties moeten de logistiek medewerkers voldoen?
  • R&D. Welke nieuwe producten kunnen we ontwikkelen en produceren?
De impact op de klant.
Zo ziet u dat de kwaliteit van de logistieke activiteiten mede bepalend zijn voor het beeld dat de klanten van uw bedrijf hebben. Een klant is alleen geïnteresseerd in het product en niet in de achterliggende activiteiten, maar de klantwaarde wordt wel voor een groot gedeelte door de logistieke activiteiten bepaald. Door de samenhang en samenwerking met alle andere afdelingen binnen je bedrijf is de logistiek een onderdeel van een multidisciplinair proces.
 
De aspecten van de logistieke bedrijfsvoering.
Binnen de logistieke activiteiten van uw bedrijf zijn een aantal aspecten van groot belang voor het behalen van goede prestaties. Enkele van deze aspecten zijn:
De prognose van de toekomstige volumes c.q. aantallen.De planning van de processen voor een snel en kwalitatief goede dienstverlening en/of levering.Het aanhouden van de juiste voorradenHet hebben van voldoende capaciteit van de productiemiddelen.Het meten en registreren van de prestaties, om de processen op niveau te laten draaien en eventueel te kunnen bijsturen.
 
Zo zien we maar dat de logistieke processen een belangrijke centrale rol spelen in de totale bedrijfsvoering.
 
Kortom: Inzicht in de logistieke activiteiten en de onderlinge samenhang met de andere bedrijfsprocessen is in ieder bedrijf een voorwaarde voor een goede productie en dienstverlening.
 
Wilt u uw logistieke processen eens nader tegen het licht houden, verbeteren of heeft u vragen over dit onderwerp, neem dan contact met mij op. We gaan dan kijken naar de mogelijkheden voor uw organisatie om de logistieke processen beter te organiseren en te laten aansluiten op alle bedrijfsprocessen.
 
Contact opnemen kan via het emailadres info@logis-dienstverlening.nl. Maar bellen naar 06-27431107 kan natuurlijk ook.
Kijk ook voor meer informatie op deze website van Logis Dienstverlening.
 
Vond u dit artikel interessant kunnen uw relaties en connecties er ook hun voordeel mee kunnen doen? Deel dan dit artikel in uw netwerk via de linker buttons! 
 


Terug naar de vorige pagina >