Lees hier mijn nieuwsbrieven en artikelen met waardevolle tips en adviezen.
De impact van logistieke processen op uw bedrijfsvoering - woensdag 7 december 2016 |
Iedereen doet het.
We beseffen het misschien niet altijd, maar in het dagelijks
leven komen we vaker met logistiek in aanraking dan dat we het door hebben. Zowel
zakelijk als privé komen we ermee in aanraking of maak je er deel van uit. Zelf
iets eenvoudigs als boodschappen doen is in wezen een logistieke activiteit. We
doorlopen immer dezelfde logistieke processen als in een zakelijke omgeving, maar
in het bedrijfsleven gebeurd het uiteraard op veel grotere schaal.
De 4 logistieke hoofdactiviteiten.
Zoals ik net al even aangaf hebben we in de logistiek te maken met 4 hoofdactiviteiten.
Deze activiteiten zijn eenvoudig te omschrijven als:
Iedere activiteit heeft z’n eigen doelstelling. Het vervoer, opslag is voor iedereen wel duidelijk. Maar ook de productie of verwerking van goederen is een belangrijke logistieke activiteit. De laatste genoemde activiteit van organisatie en aansturing zien we zeker niet altijd als een onderdeel van de logistiek, maar toch speelt het een belangrijke rol voor de eerste drie activiteiten. Zonder organisatie en aansturing vindt er immers geen vervoer, opslag of productie plaats. |
Wat is de onderlinge samenhang
tussen deze activiteiten?
De eerste drie activiteiten vinden voor iedereen zichtbaar
plaats en kunnen we beschouwen als direct fysieke activiteiten. De vierde
activiteit van organisatie en aansturing is minder zichtbaar, er vinden immers
geen fysiek zichtbare activiteiten plaats. Ondanks dat het niet zichtbaar is,
is het wel zo dat fysieke activiteiten pas ontstaat na een actie vanuit de
besturing. Het is te goed te begrijpen dat een product nooit spontaan van de
ene fysieke activiteit in de andere komt. Hier is immers altijd een aansturing
voor nodig, oftewel er moet een opdracht voor worden gegeven. De aansturing op
dit vlak vindt vaak plaats vanuit de afdeling planning. Vooral de kwaliteit van
de aansturing is bepalend voor een goed logistiek proces. Bij een onvoldoende
of foutieve aansturing zal er snel binnen het bedrijf een chaos zal ontstaan
met veel kosten en tijd verslindende correcties tot gevolg.
De centrale rol
De logistieke processen hebben een centrale rol in ieder
bedrijf. Ondanks dat de kosten van de logistieke activiteiten in vergelijking
met de totale bedrijfskosten niet altijd hoog zijn, zijn ze niet minder
belangrijk. De organisatie en uitvoering van de logistieke activiteiten hebben
een belangrijke invloed op de onderlinge samenhang tussen de afdeling logistiek
en de andere afdelingen binnen het bedrijf.
Een goede samenwerking tussen de afdelingen is dan ook
vanzelfsprekend en essentieel voor de totale kwaliteit en service. Dit is van
belang voor zowel de interne- als de externe klanten.
De afdelingen waar de logistiek in veel bedrijven direct mee
te maken heeft zijn:
- Inkoop. Wat hebben we nodig voor de productie?
- Verkoop. Welke producten moeten op welk tijdstip klaar zijn voor aflevering?
- Marketing. Welke producten kunnen we produceren en voor welke markt?
- Financiën. Welke geldstromen zijn gemoeid met de logistieke processen?
- ICT. In welke mate van automatisering worden de processen aangestuurd en uitgevoerd?
- HRM. Aan welke kwalificaties moeten de logistiek medewerkers voldoen?
- R&D. Welke nieuwe producten kunnen we ontwikkelen en produceren?
De impact op de klant.
Zo ziet u dat de kwaliteit van de logistieke activiteiten
mede bepalend zijn voor het beeld dat de klanten van uw bedrijf hebben. Een
klant is alleen geïnteresseerd in het product en niet in de achterliggende activiteiten,
maar de klantwaarde wordt wel voor een groot gedeelte door de logistieke
activiteiten bepaald. Door de samenhang en samenwerking met alle andere
afdelingen binnen je bedrijf is de logistiek een onderdeel van een multidisciplinair
proces.
De aspecten van de
logistieke bedrijfsvoering.
Binnen de logistieke activiteiten van uw bedrijf zijn een aantal
aspecten van groot belang voor het behalen van goede prestaties. Enkele van deze aspecten zijn:
De prognose van de
toekomstige volumes c.q. aantallen.De planning van de
processen voor een snel en kwalitatief goede dienstverlening en/of
levering.Het aanhouden van de
juiste voorradenHet hebben van voldoende
capaciteit van de productiemiddelen.Het meten en registreren
van de prestaties, om de processen op niveau te laten draaien en eventueel
te kunnen bijsturen.
Zo zien we maar dat de logistieke processen een belangrijke
centrale rol spelen in de totale bedrijfsvoering.
Kortom: Inzicht in
de logistieke activiteiten en de onderlinge samenhang met de andere
bedrijfsprocessen is in ieder bedrijf een voorwaarde voor een goede productie
en dienstverlening.
Wilt u uw logistieke processen eens nader tegen het licht
houden, verbeteren of heeft u vragen over dit onderwerp, neem dan contact met mij
op. We gaan dan kijken naar de mogelijkheden voor uw organisatie om de logistieke
processen beter te organiseren en te laten aansluiten op alle bedrijfsprocessen.
Contact opnemen kan via het emailadres info@logis-dienstverlening.nl.
Maar bellen naar 06-27431107 kan natuurlijk ook.
Kijk ook voor meer informatie
op deze website van Logis Dienstverlening.
Vond u dit artikel interessant kunnen uw relaties en
connecties er ook hun voordeel mee kunnen doen? Deel dan dit artikel in uw
netwerk via de linker buttons!