Lees hier mijn nieuwsbrieven en artikelen met waardevolle tips en adviezen.
Hoe komt het dat we teveel geld uitgeven? - dinsdag 24 januari 2017 |
Waarom geven we
dagelijks teveel geld uit?
Dagelijks kopen we vaak meer in of doen we meer dan dat eigenlijk
nodig is. Dit kunnen we voor een gedeelte verklaren door onzekerheden. We weten
immers nooit precies wat er op ons af komt. Door teveel op safe te willen
spelen kost het vaak extra geld als gevolg van extra gebruik van materiaal en
arbeid. Deze verspillingen worden vaak omschreven als: "De 8 verspillingen”.In dit artikel ga ik verder in op deze grootste verspillingen waar u in uw organisatie tegen aan kan lopen, hoe u ze kan herkennen en hoe
u een opstart kan maken met het oplossen.
Over welke 8
verspillingen hebben we het eigenlijk?
1. Transport.
In veel situaties is de plaats van productie en consumptie
niet dicht bij elkaar gelegen. Transport is dus een noodzakelijke activiteit.
Echter teveel onnodig transport moeten we zien te voorkomen. Zowel op het interne-
als externe transport kunnen we besparingen bereiken. Bij het interne transport kunnen we eenvoudig besparingen
bereiken door een kritisch te kijken naar de volgende 3 hoofdaspecten:
- De indeling van het magazijn
- De afstanden tussen de machines/opslaglocaties
- De modaliteit van het interne transport
Bij het externe transport draait het in het kort om de
volgende vragen:
- Doen we het transport in eigen beheer of besteden we het uit?
- Met welke frequentie moet of wil ik leveren?
- Hoe kunnen we de goederenstromen "indikken”? Oftewel zoveel mogelijk vervoeren met zo min mogelijk kilometers.
2. Voorraden.
Wat betreft de voorraden kunt u ook grote verbeterslagen
maken. De voorraadniveaus worden voornamelijk bepaald door het verwachte
verbruik, inkoop- en verkoopprijs. Bij de bepaling van de voorraadniveaus is het van groot
belang om een goed en duidelijk beeld te hebben in de vraag: produceren we op
bestelling of op voorraad?. Belangrijke aspecten van een goed voorraadniveau zijn een
goed inzicht in de te verwachten verkopen op korte- en lange termijn en een
goed inzicht in het productieproces. Binnen de productie ontstaan vaak
voorraden tussen de verschillende productiestappen. Het productieproces moet zo
zijn ingericht dat de eventuele tussenvoorraden reageren als een soort
harmonica. Iedere productiefase moet kunnen opschalen zonder een direct gebrek
en kunnen terugschalen zonder een opeenhoping van tussenvoorraden.
3. Onnodige bewegingen.
Het schoolvoorbeeld van onnodige bewegingen is wel het zoeken van gereedschappen of producten. Een goede en overzichtelijke indeling van de werkplek kan het zoeken al verminderen en heeft op dit gebied minder bewegingen tot gevolg.
Een ander punt van onnodige beweging is te vinden op het gebied van het cross-docken van goederen. Door deze goederen na het lossen niet onnodig ver in het magazijn te zetten, kunnen veel onnodige bewegingen in het interne transport voorkomen. Buiten de reductie van tijd in bij het lossen levert het u ook een tijdswinst op bij weer laden van de goederen. Hierdoor kunnen ook meer verladingen worden afgehandeld in een korter tijdsbestek of met minder middelen. Uiteraard moet de ruimte en de producteigenschappen zich er wel voor lenen. |
![]() |
4. Wachten.
In aansluiting op wat bij punt 2 (voorraden) al is gezegd
geeft een slechte aansluiting en afstemming van de productiestappen niet alleen
onnodige voorraden, maar ook onnodig wachten. Wachten is eigenlijk een onnodige
voorraad van arbeid. Door de diverse stappen in een proces goed op elkaar af te
stemmen wordt het wachten verminderd en kan het totale proces met minder arbeid
worden uitgevoerd.
5. Overproductie.
Teveel produceren kost u geld en brengt risico’s met zicht
mee. Het teveel produceren en hebben van voorraden legt een onnodig beslag op de
beschikbare ruimte en het bedrijfskapitaal. Als extra negatief aspect komt ook
nog de incourante voorraad om de hoek kijken. Het loont immers niet om te
produceren voor de uitverkoop, een overschotsberg of nog erger de
afvalberg.
6. Overbewerking.
Mooier maken dan het al is, is niet altijd lonend. Als
voorbeeld kan genoemd worden het te goed inpakken van producten voor transport
of opslag. Belangrijk is dat de verpakkingswijze functioneel is en dat er niet
meer materiaal wordt gebruikt dan strikt noodzakelijk is. De besparing die u
hiermee kan worden bereiken is uiteraard de besparing op verpakkingsmaterialen,
maar ook door een sneller (verpakkings)proces kan er op tijd worden bespaard.
7. Afwijkingen.
Fouten maken kost altijd geld. Goederen of diensten die
geproduceerd of geleverd worden, maar die niet voldoen aan de eindspecificatie
zijn kostbare fouten. In een productieproces kan het zijn dat er na controle een
extra bewerking moet worden uitgevoerd of in het ergste geval verdwijnt het product
in de afvalbak.
De oorzaken van de afwijkingen kunnen van diverse oorsprong
zijn, zoals:
- Onjuiste of onvolledige instructies naar je medewerkers
- Onvoldoende kennis en ervaring voor een juiste uitvoering
- Slecht ingestelde of niet voor het doel uitgeruste machines.
Zoals u ziet is de juiste kennis, scholing en instructie van
cruciaal belang. Bij deze verspilling gaat het vaak om het gebrek hieraan.
8. Onbenutte kennis.
Ter afsluiting hebben we nog de verspilling van onbenutte kennis. Door
de aanwezige kennis in uw organisatie niet of onvoldoende te benutten blijven
er ook kansen liggen. Op de werkvloer is vaak veel praktische kennis en
ervaring aanwezig. In het management is juiste weer veel theoretische kennis
aanwezig. Praktijk en theorie worden soms als tegenpolen gezien, maar kunnen in
feiten niet zonder elkaar. Door het toepassen van de juiste combinatie van
theorie en praktijk haalt u het beste uit beide. De moraal van dit verhaal is dat verbeteringen van het
proces en daarmee de reductie van de verspillingen alleen tot een goed einde kunnen
worden gebracht als zowel de werkvloer als het management gezamenlijk de
schouders er onder zetten en gebruik maken van elkaars kennis, inzichten en
ervaringen.
Hoe krijgen we ze
inzichtelijk?
De beschrijvingen van de 8 verspillingen zijn maar een beperkte
selectie aan voorbeelden die mogelijk binnen uw organisatie kan voorkomen. Welke
en hoeveel verspillingen bij uw organisatie kunnen voorkomen is uiteraard
afhankelijk van de activiteit van de organisatie. Ze zijn vaak niet eenvoudig
te vinden, maar in iedere organisatie komen verspillingen voor. De verspillingen zijn op te sporen door een goede procesmeting
uit te voeren. Dit is goed te doen door: tijdschrijven, turflijstjes, afstanden
meten, etc.U zult vast één of meerdere verspillingen in uw eigen
organisatie herkennen. Echter vaak vallen ze niet direct op, aangezien de impact
per dag of eenheid laag is. Maar als u deze verspillingen doorrekend naar een
heel jaar kan het toch aardig in de papieren lopen en gooit u op jaarbasis toch
veel over de balk.
Kortom: Er is reden
genoeg om de verspillingen nu in kaart te brengen en over oplossingen na te
denken.
Wilt u de verspillingen in uw organisatie vinden en oplossen
of heeft u vragen over dit onderwerp, neem dat contact met mij op. We gaan dan
kijken naar de mogelijkheden om in uw organisatie de verspillingen te aan te
pakken, om meer resultaat te halen uit uw dagelijkse processen.
Contact opnemen kan via ons emailadres info@logis-dienstverlening.nl .Maar bellen naar 06-27431107 kan natuurlijk ook. Kijk ook voor meer informatie verder
op deze website.
Wilt u ook op de hoogte worden gehouden van al mijn
nieuwsbrieven en blogartikelen? Meld u zich dan aan via de menukeuze
"Gratis Tips & Adviezen” onderaan deze pagina.
Vond u dit artikel interessant en kunnen uw relaties en
connecties er ook hun voordeel mee kunnen doen? Deel dan dit artikel in uw
netwerk!